Some Considerations Concerning the Teaching of Negative Numbers

Autores

DOI:

10.37084/REMATEC.1980-3141.2023.n43.pe2023024.id502

Palavras-chave:

Teaching of arithmetic, Cognitive obstacles, Negative numbers, Rule of signs, Inverse of the inverse

Resumo

The teaching of negative numbers is dealt with herein from the point of view of expanding the number classes from those containing only positive numbers to those that also include the negatives (and zero). The expansion involves generalizing the concept of “number” and making modifications in the definitions of the arithmetical operations. Each of these actions generates cognitive obstacles, both historically and pedagogically. In contrast to the historical situation, the concept of negative number is not problematic for the contemporary student because he/she encounters them with certain frequency in his/her daily life. The addition of negative numbers, especially in the case in which it becomes equivalent to subtraction in the natural numbers with the subtrahend greater than the minuend, is subject to a didactical obstacle, which can be overcome by using the number line as a visual/conceptual support. Also, the multiplication of two negative numbers, resulting in a positive number, constitutes a genuine epistemological obstacle due to the fact that the usual metaphors used to explain the negative numbers do not clarify this operation. The article thus proposes to consider double negatives as inverses of inverses and delineates a sequence of activities based on this metaphor to overcome the mentioned epistemological obstacle.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...

Biografia do Autor

John Fossa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Possui graduação em Filosofia pela College Of The Holy Cross(1972), mestrado em Filosofia pela Fordham University(1974) e doutorado em Educação Matemática pela Texas A&M University System(1994). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em História da Matemática. Atuando principalmente nos seguintes temas:Educação Matemática, Intuicionismo, Construtivismo Radical. 

Referências

BACHELARD, Gaston. La formation de l’esprit scientifique. Paris: J. Vrin, 1938.

BARLOW, Peter. A New Mathematical and Philosophical Dictionary. London: G. and S Robinson, 1814.

EUCLID. The Thirteen Books of the Elements. Trans. Thomas L. Heath. 3 vols. New York: Dover, 1956.

FOSSA, John A. Os Primórdios da Teoria dos Números. 2 v. Natal: Editora da UFRN, 2010.

FOSSA, John A.; ANJOS, Marta Figueredo dos. Sobre a incompatibilidade dos números negativos com o conceito grego de ảrithmós. Revista Brasileira de História da Matemática, Rio Claro, SP, v. 7, n. 14, p. 163-171, 2007.

KUHN, Thomas. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press, 1962.

LUMPKIN, Beatrice. Zero in ancient Egypt? 2005. Disponível em: http://www. ethnomath.org/resources/ISGEm/084.htm. Acesso em 23/06/05.

MENDES, Iran Abreu; FOSSA, John A.; VALDÉS, Juan E. Nápoles. A História como um agente de cognição na Educação Matemática. Porto Alegre: Sulina, 2006.

PEACOCK, George. Treatise on Algebra. 2 vols. Mineola (NY): Dover, 2004.

PYCIOR, Helena M. Symbols, Impossible Numbers and Geometric Entanglements. Cambridge: University of Cambridge Press, 1997. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511895470

SCHUBRING, Gert. Números negativos: exemplos de obstáculos epistemológicos? São Paulo: Livraria da Física, 2018.

Downloads

Publicado

2023-07-24
Métricas
  • Visualizações do Artigo 117
  • PDF downloads: 83

Como Citar

FOSSA, John. Some Considerations Concerning the Teaching of Negative Numbers. REMATEC, [s. l.], v. 18, n. 43, p. e2023024, 2023. DOI: 10.37084/REMATEC.1980-3141.2023.n43.pe2023024.id502. Disponível em: http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/502. Acesso em: 10 maio. 2024.

Edição

Seção

Artigos Cientí­ficos